Happy times in Jordanie

12 april 2016 - Aqaba City, Jordanië

Lieve allemaal,

het is al een tijdje geleden dat ik een reisverslag geschreven heb. De reden hiervoor was dat ik zelf eerst het land beter wilde leren kennen alvorens er over te gaan schrijven.

Inmiddels heb ik Jordanië een beetje leren kennen en kan ik zeggen dat de meeste mensen enorm vriendelijk en behulpzaam zijn. Zo kreeg ik in een lokale bakkerij een rondleiding aangeboden, krijg ik van mijn buren regelmatig een lekker warm bordje eten, word ik welkom geheten in Jordanië door supermarktmedewerkers en taxi chauffeurs etc. Anderzijds is het zeker als vrouw belangrijk om je aan de cultuur aan te passen. In het centrum en rondom de duikscholen is het prima om in je korte broek rond te lopen maar daarbuiten is een lange broek en een t-shirt met mouwen wel gewenst. Zeker als je niet nagefloten wil worden. Daarnaast moest ik behoorlijk wennen aan het feit dat vrouwen toch wel gezien worden als minderwaardig, vooral door onze buurlanden, maar met een lach en een vriendelijk woord kom ik meestal ver genoeg om dit te doorbreken. Echter wil ik hier benadrukken dat ik dit vooral tegenkom als medewerker in het duikcentrum maar niet als toerist.

Ik geniet bijna dagelijks van het maken van prachtige duiken in de rode zee (zie de foto's). Mijn baan bestaat uit allerlei werkzaamheden rondom het duikcentrum zoals flessen vullen, schoonmaken maar het belangrijkste op dit moment is het begeleiden van funduiks, en lesgeven. Het weer is fantastisch meestal zonnig en rond de 30 graden en het uitzicht over de blauwe zee is prachtig!

Buiten het fantastische duiken ben ik meegegaan op een sunsetcruise, prachtig om de zonsondergang te bewonderen en de bergen rood te zien kleuren. 1 van de plaatselijke moskeeën heb ik van de buitenkant bewonderd, ik ga hem nog een keer van binnen bewonderen maar daarvoor moet ik ook mijn haren e.d. bedekt hebben dus eerst wat voorzorgsmaatregelen treffen in de vorm van een sjaal meenemen. :)

Ik heb het plaatselijk museum nog bezocht waar de oude vestigingen van de stad Aqaba nog te zien zijn. Het is heel klein maar geeft je een leuke impressie van hoe de oorsprong van de stad is.

Verder heb ik de duikschool mogen vertegenwoordigen op een duikbeurs, leuk om te doen maar helaas hadden we niet zoveel bezoekers. Duiken is hier nog erg in opkomst en de lokale markt is weinig bekend met zwemmen, duiken, snorkelen etc. Ik zie hier groei potentieel.

Enkele weetjes van Jordanië:

1. Jordanië heeft een koningshuis en is een zeer stabiel land. Veel vluchtelingen uit omringende landen komen hier naartoe om een veilige thuishaven te vinden.
  2. Aqaba, (de stad waar ik woon) bevind zich tussen 3 andere landen. Onze buren zijn Saoedi Arabië, Israel/Palestina en Egypte aan de overkant. Dit kan je allemaal zien liggen vanaf hier.
  3. De werkweek duurt 6 dagen en het weekend is hier vrijdag en zaterdag. Zondag is de 1ste werkdag van de week.
  4. Kentucky fried chicken, burgerking en Mac Donalds zijn zelfs hier te vinden.
  5. De duikschool (Sinaidivers Aqaba) waar ik voor werk organiseert allerlei trips van snorkelen, cruises tot funduiken en live aboards. Genoeg te doen dus en als je niet van duiken/snorkelen houdt zijn er nog allerlei andere wateractiviteiten zoals jetskiën.
  6. Jordanië bestaat voor het grootste gedeelte uit woestijn en is dus een zeer droog land. Er zijn nog steeds bedoeïenen die rondtrekken met hun kudde dieren wat voornamelijk bestaat uit kamelen, geiten en schapen. (ik ben zo kudde overigens tegen gekomen midden in de hoofdstad van Amman waar 3 miljoen mensen wonen) kan je je voorstellen dat dit in Amsterdam gebeurd?

Momenteel werk ik 7 dagen per week, ik spaar mijn vrije dagen op om in mei ergens een paar dagen vrij te nemen om onder andere Petra en Wadi Rum te gaan bezoeken. Daar dus meer over in mijn volgende reisverslag.

Ik hoop dat jullie dit weer met plezier gelezen heb en kijk vooral naar de mooie foto's.

lieve groet, Wendy

1. Petra:
    12 april 2016
    Hallo Wendy, bedankt voor het goede verslag en de mooie foto's.
    Blijf genieten en verslag uit brengen ;-) ;-) ;-)
  2. Nicole:
    12 april 2016
    Hoi Wendy,
    Wat een ervaring en beleving.
    Fijn dat je ons laat meegenieten! en blijf dat vooral ook doen....
    Ben stiekem ook heel jaloers, goed dat je je hart hierin gevolgd hebt!
    Groetjes, Nicole
  3. Aswani:
    14 april 2016
    Hola Wendy, ben je nog weleens in Nederland? Leuk om ons op de hoogte te houden via deze leerzame verhalen.
  4. Dirk Korte:
    15 april 2016
    Interesse gewekt, dus op mijn to do lijste gezet!
    Keep up the good work
  5. Rob:
    5 juni 2016
    Leuk Wendy! Gave foto's ook weer, zeker die zoom van die tank en is dat serieus een "dragon" zeepaardje?! Wow!!!
  6. Wendy Saes:
    6 juni 2016
    geen dragon zeepaardje helaas. Maar een "gewoon" zeepaardje is ook heel cool :)