Moalboal en Manilla

Hallo hallo allemaal,

ik wil graag mijn laatste belevenissen op de Filipijnen weer met jullie delen. Op dit moment ben ik voor een weekje in het koude regenachtige Nederland om vanaf daar te beginnen aan mijn reis naar Jordanië.

Ook van mijn laatste 1,5 week op de Filipijnen heb ik weer enorm genoten van het duiken maar ook het reizen boven water. Helaas had ik vanuit Dumaguette naar Cebu 1 volledige dag vertraging omdat het vliegtuig gecanceld wel maar eenmaal in Moalboal aangekomen was ik dit weer helemaal vergeten. De busreis van Cebu naar Moalboal duurde ruim 3 uur en heeft me af en toe groen doen zien, vooral door de vele bochten en het onverwachts remmen. Zo lang de chauffeur namelijk ook maar het idee heeft dat hij niet hoeft te remmen gebeurd dat ook niet pas op het allerlaatste moment. Spannend maar in de Filipijnen zijn ze niet anders gewend. En het reizen is op deze manier super goedkoop. Het koste me nog geen 3,- om ruim 3 uur in de bus te zitten.

In Moalboal verbleef ik in het leuke love beach &dive resort vanaf daar kon je iedere dag duiken zowel met de boot als 's avonds op het huisrif. Ik heb daar dingen gezien die ik nog niet eerder heb gezien. De pygmee seahorse (0,5cm groot) de sardinerun (hier staat moalboal bekend om) en de meest vreemde krabben tijdens de nachtduik. Foto's van het mooie onderwaterleven kan je weer zien in het album.

De omgeving van Moalboal is ook prachtig, ik heb weer een dag een scooter gehuurd om naar de Kawasan watervallen te gaan. Dit zijn wel 5 grote en kleine watervallen waar je rondom heerlijk kan zwemmen maar voor de waaghalzen ook vanaf 10/14 meter hoogte kan springen in 2 van de springs. Mij niet gezien maar wel een avontuurlijke belevenis voor veel andere toeristen. Het rijden op de scooter was ook hier weer een genot. Stel je voor rechts de zee, links de bergen en alles is groen! Wauw!

Na mijn weekje in Moalboal vertrok ik richting Manilla en begon ik voorzichtig aan de terugreis richting Nederland. Gezien het feit dat er in de Filipijnen met regelmaat vliegtuigen gecanceld worden had ik voor de zekerheid een dag in Manilla  als back-up. Mijn vluchten gingen echter goed zodat ik ook in Manilla de tourist uit kon hangen. Manilla is de hoofdstad van de Filipijnen, druk, chaotisch en er is ook sprake van de nodige criminaliteit en daklozen mensen die op straat leven. Vanuit mijn hotel ben ik in een Jypnee gestapt (lokaal busververvoer) en heb ik een fietstour gedaan (je wordt door een Filipijnen door de stad gegids in een bakje wat gemaakt is aan een fiets, een soort trycicle ook) in Intramuros. Intramuros is het oudste stadsdeel van Manilla en in de 16de eeuw bezet geweest door de Spanjaarden. Er staan nog veel mooie oude gebouwen. Ik ben normaal gesproken meer een natuurliefhebber maar deze prachtige gebouwen die echt geschiedenis uitademen waren een lust voor het oog. 's avonds mocht mijn reis naar Nederland beginnen en deze is wonderbaarlijk zonder enige problemen verlopen.

Het is heerlijk om weer even thuis te zijn!

Tot de volgende keer allemaal!

1. Petra:
    21 februari 2016
    Hoi Wendy, Wat geweldig allemaal. Hele mooie natuur, watervallen, hemels blauw water, mooie zonsondergangen. Lekker genieten, knap dat je dit allemaal alleen durft. Petje af!! Wanneer ik de foto's zie wou ik dat ik bij jou was, indrukwekkend!! Tot het volgende verslag. En geniet ook in Nederland ;-) ;-) ;-)
  2. Wendy Saes:
    21 februari 2016
    Nou Petra, je bent van harte welkom. Jordanië is niet zo ver weg. De laatste foto's staan nu online :)
  3. Rob:
    24 februari 2016
    Wow! De sardine run?! nu heb je me pas écht jaloers gemaakt!
    Heb je ook echt van die enorme scholen meegemaakt? Gaaf man!
    Verdorie, ook nog een echt bidsprinkhaankreeft gezien! Nu ben nog meer jaloers! :-)
    Heel veel plezier in Jordanië!!!
    Wij duiken vrolijk verder in Nederland! Brr.....