Op en top genieten!

12 februari 2016 - Siquijor, Filipijnen

Lieve allemaal,

het is inmiddels ruim 3 weken geleden dat ik een reisverslag heb geschreven en ik dacht ik zal jullie weer eens update. Inmiddels ben ik klaar op het conservatieproject ik heb nog wat mensen opgeleid en tussendoor geholpen met het in kaart brengen van een bepaalde groep vissen. Hier worden foto's van gemaakt om vervolgens te gaan monitoren hoeveel er van deze soort zijn op de diverse duikstekken. Ik heb veel mooie momenten meegemaakt op het project zowel tijdens het duiken als tijdens een aantal wandeling in de omgeving. Deze was echt super rustgevend. Ondanks dat moet ik zeggen dat klaar was om weer terug te gaan naar de "bewoonde" wereld. Zo gezegd zo gedaan. (zie foto's)

Na een 40 minuten durende boottocht kwam ik aan in Siquijor er werd mij verteld dat dit een heel mooi en rustgevend eiland is. Ik heb daar voor 1,5 dag een scooter gehuurd en ben het eiland rond gecrost (en jep ben ook flink verbrand ondanks de zonnebrandcrème). De uitzichten op het eiland zijn fantastisch, je kan er watervallen zien, prachtige vergezichten van af de bergen, mooie stranden, oude bomen en natuurlijk oude Spaanse gebouwen. Naar dit eilandje wil ik zeker nog eens terug want helaas had ik te weinig tijd om alles goed te bewonderen. Vanuit Siquijor ben ik nog 1 dag 1 Dumaguette geweest omdat mijn vlucht naar Cebu onverwachts gecanceld werd. Ik ben dus toch nog maar eens de stad ingegaan en heb wat leuke foto's gemaakt van de oude gebouwen in de stad. In Dumaguette is flink gevochten tijdens de 2de wereldoorlog en er zijn diverse standbeelden opgezet als monument.

Inmiddels ben ik zo'n ruim 6 weken in de Filipijnen en leer ik meer van de cultuur kennen. Enkele weetjes en ervaringen wil ik graag met jullie delen.

1. Men noemt Thailand het land van de glimlach, ik denk dat dit veranderd moet worden naar de Filipijnen. Mensen zijn hier super vriendelijk en behulpzaam.
  2. mensen zijn hier zelfvoorzienend als het om eten gaat. Ze hebben allemaal wel een geit, kippen, koeien en/of een varken die heerlijk rondloopt in de tuin. Een vrijer leven bestaat niet. Echter het vervoer van deze beesten is afschuwelijk. Ze worden in plastic zakken geduwd, poten worden bij elkaar gebonden en ze worden op/naast de trycycle gebonden super gestrest. Dit heeft mij met regelmaat tot tranen geroerd. (ik weet het ik ben een softie)
  3. De traditionele manier van reizen in de Filipijnen is met een jeepney of een trycycle. De jeepneys zijn de jeeps die na de 2de wereldoorlog zijn achtergelaten door de Amerikanen. De Filipijnse bevolking heeft deze jeeps omgebouwd tot super fleurige vervoersmiddelen en na 70 jaar rijden deze voertuigen nog steeds!
  4. Mensen zijn hier enorm zuinig op hun spullen, alles wordt gerepareerd tot het echt niet meer gebruikt kan worden. Mensen delen binnen hun gemeenschap ook alles met elkaar waardoor niet iedereen dezelfde producten heeft. Wat mij betreft kunnen wij in Europa hier echt wel iets van leren in onze consumptie maatschappij.

Nou hopelijk hebben jullie dit verslag weer met plezier gelezen. Neem ook een kijkje bij mijn foto's om een indruk te krijgen van al mijn ervaringen. Tot de volgende keer, dan meer over mijn duikervaringen in Moalboal.

lieve groet, Wendy

1. Francoise:
    12 februari 2016
    Super mooie foto' s!!! Wat een mooie blauw water, ik krijg meteen zin in vakantie....
    Blijf vooral genieten, dikke knuffels.
  2. Petra:
    12 februari 2016
    Hoi Wendy, Een leuk verslag, geweldige foto's, mooie natuur echt fantastisch..... We hebben niet veel nodig om echt te genieten....
    Fijne voortzetting en hou ons op de hoogte. Dikke KNUFFEL ;-) ;-) ;-)
  3. Daniel volwater:
    12 februari 2016
    Hoi Wendy leuk om weer is iets v s n je te horen.ik zo zeggen geniet ervan en tot de volgende verslag. Groetjes yit Brabant
  4. Daniel volwater:
    12 februari 2016
    Leuk om iets van je te horen .Ik wens keer veel plezier daar en geniet ervan.ik zie het volgende verslag weer wel.ij krijg er w er l vakantie gevoel erbij.groetjes uit brab as nt
  5. Rob:
    13 februari 2016
    Hoi Wendy, klinkt weer super! Geniet er nog even van, elke dag leer je daar weer dingen bij over de échte kwaliteit van het leven! Top! Ik ben jaloers! :-)
  6. Peter Zentjes:
    14 februari 2016
    Hoi Wendy, zo.te horen ben je al aardig ingeburgerd. Jouw foto's zijn uitermate geschikt voor vakantiegidsen.
    Groetjes