Mijn 1ste ervaringen in de Filipijnen

20 januari 2016 - Zamboanguita, Filipijnen

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik zo'n 2,5 week in de Filipijnen en een heleboel belevingen verder.​ Mijn vliegreis verliep op zijn zachts gezegd niet vlekkeloos, 2 vluchten hadden vertraging en mijn bagage is achter gebleven op 1 van de vliegvelden waardoor mijn bagage een dag later aankwam op mijn bestemming dan de bedoeling was.

Op een zeer leuke positieve manier kan je wel zeggen heb ik toch enigszins een cultuurshok ervaren op de Filipijnen. Vooral in de manier waarop mensen reizen. Mijn 1ste dag heb ik rondgereisd in een Tuc Tuc (ook wel Padi Cab) genoemd. Een zeer bekende manier van reizen maar voor mij behoorlijk spannend aangezien het verkeer behoorlijk rommelig. Hier geld het recht van de sterkste maakt niet uit of je aan de linkerkant van de weg of aan de rechterkant van de weg rijdt (bij wijze van spreke dan) en alles gaat door elkaar. Vrachtwagens, bussen, padi cabs, motoren, fietsers, voetgangers en dan lopen er ook nog kippen, geiten, honden door de straten. Voor het 1st in mijn leven heb ik achter op een motor gezeten en in de Filipijnen heb je geen beschermde kleding nodig zoals een helm, motorjacket of iets dergelijks. Poeh Poeh.

Nu even in het kort iets over mijn dagelijkse bezigheden. 6 dagen per week ben ik bezig met duiken. Ik ben als vrijwilliger werkzaam bij Marine Conservation Phillipines. Ik geef geregeld les maar heb ook meegeholpen met een onderwater schoonmaak (en geloof me we hebben heel veel plastic opgehaald in 1 duikje). Daarnaast zijn we bezig met het in kaart brengen van de soorten vis/ schelpen e.d. om te kijken hoe de visstand is en hoe dit de komende jaren hopelijk gaat verbeteren in de beschermde regio's (en lokaal al is verbeterd). Daarmee is het de bedoeling om wetenschappelijk aan te tonen dat het voor zowel duikers als vissers, als lokale gemeenschappen goed is om beschermde leefgebieden te hebben voor het marine leven. Voor mij waren het op dit gebied al leerzame weken. Het verblijf is op een groot stuk land met een prachtige tuin, heel rustgevend soms een beetje saai. Zeker als je beseft dat de dichtstbijzijnde stad waar iets te doen is 1,5 weg is. Vooral de 1ste week moest ik enorm wennen aan het feit dat het project zo afgelegen ligt. Naast al het duiken wordt er ook geprobeerd om de lokale gemeenschap meer te betrekken bij het Marine leven en hoe ze dit kunnen beschermen. 1 van de dingen die we doen is maandelijks een dag organiseren voor de "earth club" kinderen tussen de 12-16 om ze dingen te leren of het marine even. Afgelopen week heb ik deze school bezocht en het was een fantastische ervaring alleen al om te zien hoe respectvol deze kinderen met elkaar hun leraren en ons omgaan!

Uiteraard heb ik tussendoor ook wat uitstapjes gedaan (er was hier een school met 22 Deense kinderen waardoor we extra uitstapjes hadden :)

Ik heb 2 dagen mogen duiken bij het bekende APO Island, een heel mooi duik gebied met veel mooi een groot koraal en uiteraard schildpadden. Het is iedere keer weer fantastisch om deze mooie beesten te zien zwemmen. Voor veel van mijn studenten was het de 1ste keer dat ze een schildpad zagen!

Ik ben een dag naar Red Rocks gegaan, dit is een vulkanische berg waar je enorme stinkende zwavel kan zien dampen en ruiken en waar je kan genieten van warme en koude zwembaden en een paar kleine maar mooie watervallen. Na al dat geduik en gestof (het is hier bloedheet dus nogal stoffig) was dat een welkom ontspanningsmoment.

De stad Dumaguette heb ik ook bezocht maar is naar mijn mening een vreselijke stad. Je kan er alles krijgen wat je nodig hebt (wat uiteraard heel fijn is) maar het is enorm stoffig en stinkend. Na een half uur lopen in de stad voel je je echt heel vies door alle stof en smog. Ik hou niet van grote steden dus mij zal je daar niet vaak vinden. Helaas is de dichst bijzijnde pinautomaat daar!

Bij deze zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Uiteraard kunnen jullie ook wat foto's zien van alle verschillende activiteiten!

Veel liefs uit de Filipijnen!

1. Petra Claessens:
    Hoi Wendy,
    Helemaal geweldig meisje, geniet er weer van.
    Ik zie nog geen foto's van deze reis, maar heb net andere gezien van vorige reizen.
    Onder water is het PRACHTIG ;-) ;-) ;-)
    Heel veel liefs Petra xxx
  2. Petra Claessens:
    20 januari 2016
    Ik heb de foto's nu gezien.
    Geweldig Wendy xxx
  3. Marjo:
    Hallo Wendy,
    Fijn om te horen dat het goed gaat.
    Mooie foto's.
    Groetjes uit een koud Weert :)
    Tjeu & Marjo
  4. Aswani:
    21 januari 2016
    Hallo Wendy, dank voor de leuke verslaglegging. Het neemt me enigzins mee op je reis. Hoop dat je nog veel laat weten en zien van dit avontuur.
    Groetjes!!
    Aswani
  5. Francoise:
    21 januari 2016
    Hallo lieve meid, wat een spannende verslag en mooie foto' s!!
    Blijf vooral genieten en tot snel via Whatsapps! Dikke knuffels.