te gekke duiklocatie

10 februari 2014

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties op mijn vorige verslag!

ik wil weer graag mijn belevingen met jullie delen dus bij deze een kort reisverhaal. De afgelopen dagen ben ik verbleven in de stad Semporna. Deze stad zal ik nooit meer bezoeken, de stad is lelijk, saai, vies en er zijn heel veel straatkinderen die zich echt onbehoorlijk gedragen. Ik heb dit nog in geen andere stad in Maleisië gezien. Gelukkig was ik hier niet om Semporna te bezichtigen maar om te duiken rondom Mabul eiland en het bekende eiland Sipandan. Deze eilanden zijn zo mooi, onbeschrijfelijk. Ik heb dit 6 weken voor ik ging al geboekt. Het eiland Sipadan is namelijk een beschermd eiland waar maar maximaal 120 duikers per dag mogen komen. Je hebt dus een permit nodig om er te mogen duiken en op=op.

Ik heb gedoken met Borneo Global Sipandan, de divemasters zijn goed georganiseerd en de boten ook. Aangezien ik mijn eigen uitrusting gebruik hoef ik me geen zorgen te maken om de kwaliteit daarvan. Het duiken kan beginnen.

Het duiken op Mabul is super, we hebben in 1 duik wel 8 schildpadden gezien! zo gaaf! Ik heb ook onder een olieplatform gedoken waar ik een giant grouper gezien heb en geloof maar dat die groot was. Daarnaast het gebruikelijk spul wat ik al vaak heb gezien in Maleisië maar nog steeds leuk is om te zien. De 2 dagen erna had ik het geluk om op Sipadan te mogen duiken, wat gaaf! Elke duik kwamen we haaien tegen, de zogenaamde white tip shark, het is echt super gaaf om te zien hoe elegant de beesten zich bewegen in het water! We hebben veel schildpadden gezien, super grote barracudas, jackfish enzovoort enzovoort. Wat is duiken toch een heerlijke hobby.

Na 3 dagen duiken had ik nog een dagje (tot mijn spijt) in Semporna, ik heb daar een riviercruise gedaan om nogmaals op zoek te gaan naar de neusapen. Tijdens de 2 uur durende boottocht hebben we niks gezien behalve een zeearend, leuk maar die heb ik al veel gezien. De gids bleef maar zeggen dat ze de dag ervoor zoveel apen gezien hebben maar ik betwijfel dat enigszins. Maar goed de dag was weer voorbij, er werd heerlijk eten geserveerd en na een goede nachtrust mocht ik weer vertrekken naar Kota Kinabalu. Op naar deel 3 van mijn reis.

groetjes en bedankt weer voor het lezen van dit verslag

1. Petra Claessens:
    Hallo Wendy,
    Helemaal geweldig dat je er zo van geniet.
    Fijne voortzetting van je vakantie.
    Groetjes Petra xxx
  2. Rob:
    Hoi Wendy,

Klinkt weer super (op die grijze stad met irritante Kids na dan).
    Wat gaaf om met haaien te duiken! Heb je ze ook geaaid? Erg mooie naaktslak ook trouwens!
    Krijg zin om op weer het water in te springen, maar helaas is het hier nogsteeds vrij frisjes...
    Heel veel plezier nog!

Groetjes, Rupke met zijn eigen apekupke
  3. Aswani:
    11 februari 2014
    Hallo Wendy, je was weer snel vertrokken naar malaisije. Ik was vergeten dat je weer op duik avontuur zou gaan. Nog effe en je treed in de sporen van Jaque Cousteau. Voor ons zal het wel effe duren voor we zo een reis kunnen maken.
    groetjes en tot gauw!