Terug in Nederland

16 juli 2013 - Eindhoven, Nederland

Lieve allemaal,

dit zal mijn laatste reisverslag worden over de periode dat ik in Maleisië, Kota Kinabalu ben geweest. Ik ben inmiddels terug in Nederland en zal de meeste van jullie allemaal snel weer zien. Iedereen bedankt voor het lezen van mijn reisverhalen en de leuke reacties die ik gekregen heb.

Mijn laatste weken in Maleisië hebben vooral in het teken gestaan van ervaring opdoen als duikinstructeur. Inmiddels heb ik 26 studenten opgeleid. Het is super leuk om mensen (sommige zelfs met watervrees) op te leiden en te zien veranderen in een paar dagen tijd. Het opleiden van mensen is in mijn beleving zowel voor de cursist als de instructeur iedere keer weer een hele beleving. 1 van mijn 1ste studenten was Ricard en hij was een erg komische student. Hij plaatste het masker op zijn neus in plaats van over zijn neus en wilde liever niet duiken met zwemvliezen aan. Nou dat is toch echt nodig. Helaas heeft hij zijn opleiding vanwege oorproblemen niet af kunnen maken, maar als je vriendin instructeur is kan je je opleiding overal vervolgen :).

De indrukwekkendste ervaringen;

1. nachtduik geven aan 3 advanced studenten, allemaal waren ze erg zenuwachtig maar achteraf vonden ze het nachtduiken net zoals ik fantastisch!
  2. Een jongen die ooit bijna verdronken is en niet durfde te zwemmen (ja ik hoor jullie al denken waarom ga je dan duiken, en dat vroeg ik me ook af) toch laten zwemmen en de hele opleiding laten voltooien. In 2 dagen tijd zag ik iemand veranderen van super onzeker naar iemand die zijn angst voor water wilde overwinnen en heeft overwonnen!
  3. 3 kinderen een discover scuba diving laten doen, kinderen zijn zoals ze zeggen de ambassadeur van de toekomst. Allemaal waren ze erg enthousiast en direct betrokken bij de natuur :)!

Vanaf mijn laatste verslag tot aan mijn thuiskomst heb ik helaas geen tijd gehad om nog andere dingen te doen. Wel heb ik de tijd gehad met behulp van collega's om nog wat leuke foto's te maken van de onderwaterwereld. Zie bijlage.

En toen was daar ineens het moment van afscheid nemen. Natuurlijk met een feestje. Het afscheid nemen viel me zwaar, hoe fijn ik het ook vindt om iedereen weer te zien in Nederland. De periode van 3 maanden in Maleisië was te kort, op de dag van het afscheid nemen was ik dan ook erg verdrietig. Ik heb de kans gekregen om veel nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe vrienden te maken en nieuwe ervaringen op te doen en in 1 woord deze periode in mijn leven was AWESOME!!

Ik weet niet wat de toekomst me gaat brengen maar wat ik wel weet is;

DIVING IS LIFE, EVERYTHING IS JUST SURFACE INTERVAL!

Allemaal tot snel, Wendy

1. Petra Claessens:
    16 juli 2013
    Hallo Wendy,

Mooie afsluiting van je vakantie.

Ik kan me goed voorstellen dat 3 maanden te kort waren.

Je zou eigenlijk zo lang moeten/mogen blijven tot je naar huis toe wou.

Dan zou je het zeker veel langer volhouden.

Een levenservaring, prachtig.

Maar fijn dat je weer heelhuids terug in Nederland bent.

Happy Birthday Girl!

Heel veelLiefs Petra xxx
  2. Rob:
    22 juli 2013
    Hoi Wendy, super ervaringen! Kan me goed voorstellen dat het een ontzettend kick moet geven om zulke instructeurservaringen op te doen. Wees niet getreurd, ook hier in ons kikkerlandje kan duiken leuk zijn, maar het zal wel even afkicken voor je worden ;-)